ברך רצים – כדאי לדעת

ספורטאים רבים, העוסקים בענפי הספורט השונים, סובלים מבעיות רפואיות שונות, הקשורות לאזורים רבים בגוף. בעיות אורטופדיו, החל מקלות ועד קשות ומורכבות מאד, נפוצות במיוחד אצל אצנים, כאשר ברך רצים היא אחת התופעות השכיחות ממנה סובלים, בדרך כלל, אצנים מקצוענים. יחד עם זאת, נשים אחרי גיל המעבר וגם הסובלים מעודף משקל ייתכן וגם יסבלו מהתופעה הזו בשלב מסוים בחייהם.

מהי ברך רצים

כאשר מדברים על ברך רצים מתכוונים לתסמונת המכונה "תסמונת הכאב הפטלופמורלי". תסמונת זו מתארת פגיעות באזור פיקת הברך וגם במפרק הירך, הגורמות לכאבים לא נעימים, כפי שנתקל בהן לא מעט פעמים אורטופד ברכיים. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בכאבים באזור הברך הקדמית, בחוסר איזון בין עצם הירך לבין פיקת הברך, בשחיקת סחוס הפיקה וגם בתסמונת שביל הכסל והשוקה – תסמונת ITB.

תופעה זו שכיחה, כאמור, בקרב ספורטאים רבים ויכולה להופיע גם אצל נשים, שכלל לא עוסקות בספורט. כשהיא נובעת מפעילות גופנית, הכוונה לפעילות הגורמת להפעלת לחץ רב מאד על מפרק הברך, כאשר גם העוסקים ברכיבה על אופניים, בהליכה מרובה, בקפיצה ובמשחקי כדור, עשויים לסבול ממנה. בשל גירוי יתר של הרקמות הרכות באזור הברך, הנוצר בעקבות שחיקת הסחוס או בשל מתיחת הגידים, מתחיל לחץ מקומי המלווה בכאבים חזקים. הסיבות לכך יכולות להיות קשורות בשרירים חלשים באזור הירכיים, בחימום לא מספק לפני האימון וגם בדלקת מפרקים.

כיצד מאבחנים ומטפליםברך רצים

כחלק מאבחון התופעה יש לבצע מספר בדיקות, המסייעות בזיהויה: MRI, CT או צילום רנטגן. לאחר קבלת הנתונים, נקבע ההליך הטיפולי, המותאם לסיבה בגינה הופיעה התופעה. בדרך כלל הטיפול הראשוני יהיה מנוחה והימנעות הפעלת לחץ ישיר על הברך, ייתכן וגם קירור מקומי באמצעות שקית קרח יעזור ובמקרים אחרים חבישה בתחבושת אלסטית של הברך יכולה גם היא לסייע בהגבלת הנפיחות המקומית והכאב הנלווה לה. הגבהה של הברך גם היא מפחיתה את הנפיחות ואת עוצמת הכאב וחוסר הנוחות. לאחר מכן, יוצא גם טיפול פיזיותרפי בשילוב תרגילים שונים העוזרים בחיזוק הברכיים ובשיפור טווח התנועה שלה, שימוש בסד יכול גם הוא לעזור ולספק לברכיים את התמיכה הרצויה והפחתת הכאבים בזמן תנועה ובמקרים מסוימים ייתכן וניתוח יהיה הפתרון הטיפולי המתאים, כאשר במהלכו תוחזר הברך למקומה.

לסיכום

במקרה של פציעות ספורט, רופא ספורט הוא הכתובת הנכונה לפנות אליה. רופא ספורט, המכיר לעומק את התופעות השונות שמהן סובלים הספורטאים, מבצע אבחון ראשוני ומעמיק מאד ובהתאם בוחר את שיטת הטיפול הנדרשת לספורטאי. לסובלים מברך רצים, כמו גם מבעיות אורטופדיות אחרות, חשוב מאד לפנות לטיפול רפואי בהקדם כדי ליהנות ממענה מתאים ומהחלמה מהירה וטובה יותר.

 

קרא עוד: ניתוח ברך, פריקת ברך, פציעות ספורט

לקביעת פגישת ייעוץ, ניתן להתקשר לאחת מהמרפאות של ד״ר פסקין, ויקבעו עבורכם פגישה.

 

peskindr